Wat doe ik als werkgever met Corona?

01-03-2020

Als werkgever voel ik mij verantwoordelijk voor het welzijn van mijn teamleden en hun dierbaren. Daarom heb ik een ‘Corona-protocol’ gemaakt dat past binnen mijn kantoororganisatie. Ik deel het op deze plaats, wie weet kan iemand er zijn voordeel mee doen.

  1. Ik heb de informatie gelezen die beschikbaar is op de site van de RIVM.
  2. Ik inventariseer of een teamlid zich zorgen maakt en maak eventuele zorgen bespreekbaar.
  3. Ik identificeer mogelijke besmettingsrisico’s in de directe omgeving:
    1. Is iemand op reis geweest naar een China of Noord-Italië?
    2. Is iemand in contact geweest met een (nu bekende) Coronapatiënt of reiziger naar genoemde gebieden?
      Zo ja: dan volgt na overleg thuisquarantaine.
  4. Ik identificeer mogelijke risico’s voor teamleden of hun dierbaren:
    1. Heeft één van de teamleden een kwetsbare gezondheid?
    2. Wie van de teamleden heeft een dierbare in de directe nabijheid met een kwetsbare gezondheid?
      Zo ja: dan volgt overleg over eventuele extra (preventieve) maatregelen zoals thuiswerken.
  5. De contactoppervlakken die gedeeld worden (deurklinken, kranen) worden dagelijks gereinigd met een desinfecterend schoonmaakmiddel.
  6. In de keuken en op het toilet staat (zoals altijd) desinfecterende handzeep.
  7. Teamleden en bezoekers wordt gevraagd bij binnenkomst éérst hun handen te wassen.
  8. Het ‘handenwasprotocol’ hangt zichtbaar in het kantoor.
  9. Wie verkouden is of snottert, moet (zoals altijd) thuisblijven en mag thuiswerken.
  10. Ik geef zelf het goede voorbeeld.

Caren Schipperus

« Terug