Contactgegevens
Telefoon: +31 88 4104411
E-mail: info@alexadvocaten.nl
Adres: Spoorstraat 43, 6602 AW Wijchen

Home » Agressief incasseren? Dat kan anders!

Agressief incasseren? Dat kan anders!

Deze week verscheen er een nieuwsbericht van de Autoriteit Consument & Markt, waarin de autoriteit consumenten waarschuwt voor agressieve werkwijzen van verschillende incassobureaus. Volgens deze toezichthouder zetten de met naam genoemde incassobureaus consumenten onder druk om onterechte rekeningen te betalen.

De laatste tijd zien wij dat rechters incassobureaus regelmatig op de vingers tikken. Zo ook het incassobureau dat centraal stond in deze uitspraak van de Rechtbank Amsterdam. Vanwege het onacceptabele gedrag van het incassobureau, veroordeelde de rechter het incassobureau tot betaling van ongebruikelijk hoge proceskosten. Het is de vraag wie deze kosten heeft betaald: het incassobureau of haar opdrachtgever?

Een agressieve incasso kan dus risicovol zijn. En wat ons betreft, is het ook niet nodig. Met een duidelijke en zorgvuldige incassoprocedure, krijgt u uw vordering (meestal) gewoon betaald en zijn de risico’s én kosten lager.

Aanpak ALEX advocaten

De incassodesk van ALEX advocaten int regelmatig openstaande vorderingen voor cliënten. Wij leggen u graag uit hoe wij een incassotraject aanpakken.

Als u gebruik maakt van onze incassodesk, worden de stappen binnen het incassotraject uiteraard eerst met u besproken. Heeft u bijvoorbeeld een goede klant die (om welke reden dan ook) uw facturen niet betaalt en wilt u de verstandhouding tussen u en uw klant (onverlet de incassoprocedure) goed houden? Wij houden daar rekening mee.

Buitengerechtelijk traject

In eerste instantie proberen wij om ervoor te zorgen dat uw vordering wordt betaald zonder de gang naar de rechter. Nadat wij een volledig beeld hebben van (de juistheid van) uw vordering, start het incassotraject dan ook met een sommatiebrief. In de sommatiebrief verzoeken wij uw debiteur de openstaande facturen te voldoen.

Komt daarop geen reactie? Dan nemen wij telefonisch contact met uw debiteur op en, indien het nog nodig is, sturen wij een tweede en laatste sommatie.

In de praktijk blijkt dat de debiteur, vaak al na de eerste sommatiebrief, de vordering in het buitengerechtelijke traject betaalt. Als aan de sommaties geen gehoor wordt gegeven, kan het gerechtelijk traject worden gestart.

Gerechtelijk traject

Het gerechtelijk traject houdt in dat wij betaling van uw vordering via de rechter afdwingen. In de meeste gevallen zullen wij daartoe een incassoprocedure bij de rechter starten. Dat houdt in dat wij een dagvaarding opstellen en het woord voeren op de zitting.

In overleg kan voorafgaand aan de incassoprocedure beslag worden gelegd, zodat de betaling van uw vordering zoveel mogelijk wordt zeker gesteld.

Tot slot kan het in plaats van een incassoprocedure te starten, een optie zijn om het faillissement van de debiteur aan te vragen.

Wij helpen u graag!

Mocht u ook te maken hebben met klanten die uw facturen niet betalen en heeft u geen tijd en energie om dit zelf op te pakken, maar wilt u wel dat uw vordering zorgvuldig geïncasseerd wordt? Neemt u dan gerust contact op met een van onze medewerkers van de incassodesk (Linda Jacobs of Kelly Weijdt). Voor meer informatie kunt u ook een kijkje nemen bij de incassodesk op onze website.

Kelly Weijdt

Contact opnemen

Naam
We reageren zo spoedig mogelijk, tijdens kantooruren.