Van eenmanszaak…
Toen ik in 2008 voor mezelf begon, wilde ik twee dingen: er zijn voor mijn klanten en voor mijn gezin. Niet langer wilde ik opgejaagd worden door aandeelhouders in dure auto’s, die ‘er zijn voor de medewerker’ niet op hun prioriteitenlijstje hadden staan. Mijn stap naar ‘eigen baas’ zijn, was dus vooral ingegeven door de wens een probleem op te lossen, niet met een concreet doel voor ogen.
naar kostenmaatschap…
In 2012 was mijn praktijk door er altijd te zijn voor mijn klanten, flink gegroeid. Ik kwam tussen ‘servet en tafellaken’. Mijn praktijk was te groot om alles nog alleen te kunnen doen, maar te klein om iemand aan te nemen voor dagelijkse ondersteuning. De oplossing diende zich aan toen ik samen met twee andere advocaten doorging in een kostenmaatschap mét dagelijkse ondersteuning. Onze praktijken hadden evenwel onderling nauwelijks raakvlak.
en ALEX advocaten!
In 2017 brak een volgende fase aan. ALEX advocaten werd opgericht, voor mij met het doel een al lang gekoesterde droom te verwezenlijken. Werken mét een team van opgewekte, toegewijde specialisten vóór een gedreven ondernemer of onderneming. Ik zocht en vond mensen die weliswaar heel anders zijn dan ik, maar hetzelfde servicegerichte advocaten-DNA hebben. Aan hen vertrouw ik mijn relaties toe. Voor een controlfreak is dat een hele stap.
Strategisch plan
De volgende stap is mijn fijne team van onmisbare collega’s te laten groeien. Dat is het moment waarop je niet meer kunt werken vanuit het oplossen van een probleem. Het is tijd om te gaan werken met een strategisch plan voor de toekomst en te bepalen hoe daar te komen. Aan de ene kant is dit nieuw en een beetje onwennig. Aan de andere kant doe ik dit op kleine schaal vaker.
Parallel met sport
Om bijvoorbeeld mijn streeftijd te halen op de Zevenheuvelenloop (onder de 1:05), begin ik ongeveer 12 weken van te voren gericht met een schema om de loopsnelheid op te voeren. Ik doe extra kracht- en cardiotrainingen op de sportschool. Ik stem mijn eet-, drink- en slaapschema af, zodat de voorbereiding optimaal is. Tot aan het bruine boterhammetje met suikervrije jam en de banaan voor de wedstrijd aan toe.
Aan het halen van mijn zwarte band (judo) eind 2018, gingen twee-en-een half jaar voorbereiding vooraf. Eerst als herintredende moeder het niveau van de blauwe band weer waard zijn. De volgende stap was het halen van de bruine band na één jaar. Het daarop volgende jaar heb ik heel veel getraind, geen les heb ik overgeslagen. Uiteindelijk legde ik een goed 1e dan-examen af.
Ieder stapje in het behalen van de sportieve doelen, draagt bij aan het behalen van het eindresultaat en is onmisbaar daarin. Het gaat daarbij niet alleen om wat ik zelf doe of heb gedaan, maar ook om de mensen die mij geholpen hebben of de kennis die ik elders vergaar.
Onze droom
Terug naar het doel voor ALEX advocaten.
We dromen met elkaar van een klantenbestand dat bestaat uit ondernemers en ondernemingen met wie we een lange-termijnrelatie opbouwen en voor wie we problemen mogen oplossen, contracten mogen maken, geschillen helpen beslechten en noem het maar op. Toegevoegde waarde leveren. Maak ons blij met uw vraag, dan maken wij u blij met onze dienstverlening. En natuurlijk willen we daarmee een goede boterham verdienen.
Aan welke voorwaarden moet het doel voldoen?
Het moet een doel zijn, waar we allemaal helemaal los voor gaan, groot, harig, stoutmoedig met een beetje bravoure. Het moet meetbaar en zichtbaar zijn. Het moet ons aanzetten tot groots denken. Het moet ver genoeg in de tijd liggen, om veranderingen in gang te zetten. Ook onze omgeving thuis moet begrijpen dat onze gedrevenheid om het doel te halen, betekent dat er wel eens een avondje wordt overgewerkt of dat we over niets anders meer kunnen praten.
Begin bij het begin
Oké, maar waar beginnen we. Het begint met nadenken over waarom we dit vak als advocaat doen. Wat is de bestaansreden voor ons vak? Wat doen we en waarom? Voor wie? Waarom is wat we doen belangrijk, welk verschil maken we?
Ik las dat als je wil je weten wat het antwoord is op de ‘waarom’ vraag van een organisatie, je dan moet beginnen met de ondernemer vijf keer de ‘waarom vraag’ te laten beantwoorden. Dat probeer ik voor mezelf te doen.
Waarom?
Waarom begon ik voor mezelf? Omdat ik de klant veel belangrijker vond dan mijn baas. Mijn grootste beloning is een tevreden klant en van mijn baas kreeg ik nauwelijks waardering. Als mijn klant, die binnen zijn bedrijf degene is die de belangrijkste beslissingen neemt, dankzij mijn werk diens volgende stap kan zetten in het bereiken van zijn doel, dan voel ik me euforisch. Ik vind het waanzinnig dat ik brood kan verdienen met iemand anders blij te maken. Iemand anders blij maken, brengt mij weer dichter bij mijn doel. Ik heb gemerkt dat mijn collega’s dezelfde ervaring hebben als ik.
Wederkerigheid
De wederkerigheid in de samenwerking is waar het voor mij mee begint. Daarnaast ben ik allergisch voor gemakzucht, verspilling, onverschilligheid, korte termijndenken, de ouderwetse denkbeelden en werkwijzen van de Orde van Advocaten en het merendeel van mijn vakgenoten.
Manier van werken
Mijn manier van werken is de reactie op die allergie. Ik rust niet, totdat ik een oplossing heb. Ik ga efficiënt om met tijd en middelen. Ik voel me persoonlijk en emotioneel betrokken bij de klant en diens belang. Een oplossing die ik bedenk moet nu goed zijn, maar ook over een paar jaar. De manier van werken wil ik continue blijven veranderen en vernieuwen, aangepast aan de behoefte van de klant en de eisen en middelen van de tijd. En passant schop ik tegen heilige huisjes. Met uitzondering van dat laatste punt, hebben mijn collega’s dezelfde manier van werken.
ALEX advocaten 2030?
Hoe breng ik dit samen in een lange termijn doelstelling voor ALEX advocaten in 2030?
Inspiratie
Ik vind inspiratie bij Coolblue en Decathlon. Het eerste bedrijf heeft als slogan ‘Alles voor een glimlach’ en hun blauwe bestelbusjes zijn dan ook voorzien van een smiley als bedrijfslogo. Het viel mij op dat bij Decathlon ik bij het afronden van mijn aankoop, werd gevraagd om op simpele wijze (keuze tussen een tevreden groene, een gematigde gele of een ontevreden rode smiley) kon laten blijken hoe mijn winkelervaring was geweest. Hoe simpel en hoe effectief? Dat bracht mij tot de doelstelling om in 2030 te streven naar 10.000 afgesloten dossiers met een tevreden groene smiley van de klant.
Balans
Omdat tevreden klanten bestaan bij de gratie van tevreden medewerkers, kies ik ervoor om het klantgetal te verbinden met een hoge score van mijn team op hun welbevinden en plezier in het werk. Zij benoemen zelf de goede sfeer als bijzonder element, als drijfveer om zelfs op maandagochtend opgewekt bij de weekstart aan tafel te zitten. Ik koester die sfeer en dat gevoel
#groenesmileyparty
Om de start van de ontwikkeling van het strategisch plan te markeren, vierden we op 24 mei een klein feestje met het thema #groenesmiley #ikblij #jijblij #wijblij #2030 ALEX advocaten is er voor u. Altijd. Caren Schipperus